woensdag 19 maart 2014

Vegan sushi workshop

Zoals beloofd een blogje over de sushi workshop van zondag 16 maart.

De workshop werd gegeven door by Chispa in Potrait, een kunstzinnige koffiebar in Haarlem. Op de flyer werd geadverteerd met vegetarisch en biologische sushi, maar uiteindelijk bleek het vegan te zijn. Maar doordat mensen er soms zo huiverig voor zijn en bang dat het niet lekker is, was het makkelijker om het vega te noemen.

Bij binnenkomst werden we verwelkomd met een kopje thee en na een korte introductie ook een kopje miso soep. Wat volgens een flyer die er lag eetlust opwekkend is.

Daarna kregen we nog verschillende hapjes:

Witlofschuitjes met bieten/olijventapenade

Allemaal andere lekkere hapjes

Hierna gingen we de sushi rollen. Iedereen had een matje en een houten lepel om de rijst plat te maken, En alle ingredienten stonden op tafel. Er waren bietjes, wortel, bieslook, lenteuitjes, een soort vegan tonijn salade, sprouts, tempeh en gerookte tofu.
We gebruiken ronde bruine rijst in plaats van witte sushi rijst, dit werkte net zo goed en smaakte heerlijk! Ook is de voedingswaarde veel beter en verteerd het veel langzamer dan witte rijst en zit je dus langer vol.

Zelf had ik al vaker thuis sushi gemaakt, maar wel een aantal tips en trics geleerd om beter te rollen. En ook voor binnestebuiten sushi, dus met in plaats van de nori (zeewier) aan de buitenkant de rijst aan de buitenkant.

Ik vond de workshop erg leuk, maar vond het jammer dat we maar weinig sushi aten. Ik (en vriendin) kwamen hongerig thuis. Wel mochten we ook een rol maken voor thuis. Die heb ik de volgende dag als lunch gegeten yummmm!

By Chispa op facebook:

Eet jij vegetarisch/veganistisch?
Fijne dag!

1 opmerking:

  1. Dat klinkt goed, ziet er lekker uit!!
    Ik ben niet vegetarisch, maar ik eet weinig vlees. Hooguit twee keer per week en dan meestal kip, als het even kan biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen